mandag 9. november 2009

Mørlefse!
















Ofte når jeg baker, baker jeg flere ting samtidig. Her er det lefser i stabel, boller, kanelboller og sjokoladekake.











MØRLEFSE:


200 g margarin
ca 1 kg hvetemel
3 dl sukker
1 1/2 dl sirup
2 egg
3 dl kulturmelk
1 1/2 ts kardemomme
1 ts natron
1 ts hornsalt
1 ts bakepulver
Fyll:
margarin
sukker
kanel

Smuldre margarin i mel og bland raskt inn de andre ingrediensene. Arbeid deigen minst mulig. legg den så kaldt en stund.
Del deigen i 12 like deler og kjevle dem til runde leiver ca 1/2 cm tykk. Stek dem i stekovn (jeg steker to og to på bakepapirkledd stekebrett) på 200 grader ca 8-9 min. Lefsene skal være lys gylne. Ikke stek for lenge for da blir de tørre.
Legg lefsene oppå hverandre etterhvert som de er stekt med ett klede oppå så de holder seg myke.
-Når lefsene er avkjølt, smør på margarin og strø på kanel og sukker på seks av lefsene. Legg 6 lefser oppå og skjær i snipper. Egner seg supert til frysing ferdigsmurt!

4 kommentarer:

  1. Ai-ai, for en produksjon. Herlig med slike bakedager, slik at man får fylt opp fryseren.
    Mørlefser har jeg lenge hatt planer om å prøve meg på. Er dette en enkel deig å arbeide med (eller må jeg ta det en dag jeg har pågangsmot og tålmodighet i overflod...?)
    Ønsker deg ei flott uke!
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  2. Mmmmmm - deilig med lefser... Her i heimen er det bare jeg som liker det, så lefsebakingen overlater jeg til svigermor :)
    Jeg pleier og å bake flere ting når jeg baker. Har som regel bakedag hver lørdag eller søndag, alt etter hva som passer best, og da lager jeg brød og bokker og annet digg for hele uken :)

    SvarSlett
  3. takk for koselig kommentar!
    Du lager så mye godt at jeg blir sulten av et besøk hos deg;)
    Ha en god dag videre og klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Mørlefser er godt til kaffe. Jeg baker alltid det til jul.Ser gode ut disse
    Ha en god dag

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til en kommentar!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails